En streng isvinter i 1947 gav færgefarten mellem Svendborg og Rudkøbing problemer, og dampfærgen Langeland, som var berømt for sin evne som isbryder, kom til kort. Dampfærgen benyttede ellers det kneb at rulle jernbanevogne agterud, når man sad fast og så gå lidt bak og bagefter for fuld damp fremad op på isen, som brækkede. [COLUMN]Langeland gik fast i isen på vej mod Svendborg, og passagererne måtte forlade færgen over isen og gå i land i Vemmenæs. Det tilbageværende fåtallige mandskab blev ad samme vej forsynet med brændsel og proviant. Uheldigvis førte isen færgen mod Stenodden og skruerne blev ødelagt. Indefrysningen skete den 27. februar, og først den 22. marts kunne færgen slippe isen og bugseres i havn i Svendborg.
Køb bogen med alle søkortsfortællingerne (inkl. søkort med QRkoder direkte til fortællingerne) på Marstal Søfartsmuseum - her online: www.marmus.dk