God forberedelse ved ekstremt vejr
Bådejernes indsats ved ekstremt højvande er vigtig, og havnemester Kenneth Højlund Jensen fra Køge deler gode råd og erfaringer til hvad du kan gøre, for at minimere skader på din egen båd - og undgå at din båd gør skade på andre både eller havnens anlæg.
Af: Merete Ettrup, FLID – Foreningen af Lystbådehavne i Danmark
Efter en travl sejlsæson, går lystbådehavnene i gang med at gøre klar til vinteren. Mange rutiner gennemføres som de foregående år: Bådene skal på land, anlæg skal vintersikres, og alle de andre opgaver med vedligehold og reparationer skal udføres. Og så er det også den tid på året, hvor beredskabsplaner for højvande og stormflod bliver gennemgået.
Sidste år bød efteråret og vinteren på flere tilfælde af ekstremt vejr end normalt. Der var havne, der oplevede vejr, der både tangerede kategorierne 20-, 50- og 100-års hændelser. Det blev en dyr affære for både havne og mange bådejere. Desværre tyder eksperternes forudsigelser om klimaforandringer på, at det er vejrfænomener vi skal vænne os til, vil optræde hyppigere end vi hidtil har været vant til. Det kan vi som bådejere og havne ikke ændre på, men vi kan gøre hvad vi kan for at formindske skaderne mest muligt.
Lyt til havnemesterens gode råd
En af de havne, der i oktober sidste år blev ramt af stormfloden, er Køge Marina. Havnen fik skader for over 1 million kroner, men det beløb ville ifølge havnemester Kenneth Højlund Jensen have været meget højere, hvis ikke havnens medarbejdere og bådejerne havde taget alle de forholdsregler de kunne. Så snart varslet om stormflod blev kendt, gik alle i gang med at forberede sig og sikre både, broer og anlæg.
Bådejernes indsats i forberedelserne havde stor betydning for, at det trods alt ikke gik værre i Køge Marina, end det gjorde. Kenneth Højlund Jensen var ude med information til bådejerne, med det samme varslet kom. De fleste bådejere er gode til at forberede sig på ekstremvejret. Men tilbagemeldinger fra flere havne vidner om, at der også er bådejere, der ikke sikrer deres både og forbereder fortøjningerne til højvande. Det kan ikke bare betyde skader på deres egen båd, men forårsager desværre også skader på havnens anlæg og broer, samt havnens andre både, hvis fortøjningerne springer.
”Følg med og vær vågen”
Bådejernes indsats ved ekstremt højvande er vigtig, og Havnemester Kenneth Højlund Jensen fra Køge deler følgende gode råd og erfaringer:
- Følg med på DMI, eller hvilken kanal du nu bruger til at følge vejrmeldingerne på. Man skal være vågen! Det er forberedelserne, der er vigtige. Lyt til advarsler og anvisninger fra havnen eller andre myndigheder.
- Når vandstanden stiger, skal du slægge fortøjningerne, så de kan følge med op og ned. Vær sikker på at fortøjningerne er stærke og ordentlige, så de kan holde til presset.
- Sørg for at fendre båden godt af. Både for at beskytte den mod andre løsrevne både, og hvis din båd skulle rive sig løs.
- Sluk for strømmen, så du undgår kortslutning.
- Flyt eventuelt båden til et mere sikkert sted i havnen, hvis det er muligt. Snak med havnen om hvor, du eventuelt kan ligge.
- Vurder sammen med havnen om det er bedst at tage båden på land.
- Sørg for at surre sejl, kalecher og andre løse genstande godt fast.
- Det er en god ide at lave dobbelt fortøjning ind til broen, som kan være en ekstra sikring. Med en ekstra fortøjning har båden stadig en snor i land, hvis de andre fortøjninger springer.
- Husk også at følge med på fortøjningerne, når vandstanden falder igen.
Ovenstående råd gælder de både, der ligger i vandet. Tjek også båden, hvis den står på land. Sørg for at spænde alle fald ind, og at sejl og alle løsdele er pakket væk eller surret godt fast. Her gælder det også om at slukke for strømmen.
Kenneth Højlund Jensen kan ikke understrege nok, hvor vigtig forberedelserne er:
- Der er ikke noget at stille op, når vandstanden topper, og broerne er oversvømmet. Så er det for sent at gøre noget. Så kan vi bare se til og håbe på, at forberedelserne rækker til at modstå naturkræfterne. Der er ikke nogen genvej. Bådejerne er nødt til at følge med, tilse båden, advare hinanden og hjælpe hinanden. Bare en enkelt båd kan lave meget skade, når naturkræfterne raser, lyder det fra Havnemesteren i Køge Marina.