Kolding

Den smukke fjord rummer masser af historie og er en smuk adgangsvej til mange seværdigheder og frodig natur.

Der er ca 1 times sejlads ind igennem fjorden (5 knob) og masser af smukke områder og lækre ejendomme at se på.

Samtidig er der gode muligheder at ankre alle steder. Der er anløbsbroer både på syd og vestsiden af fjorden ved henholdsvis Elvighøj/Drejens samt Paradisbugten, som må anløbes af gæstesejlere.

Kolding by var kongeresidens. Ved åen i Søndergade lå toldstedet dengang grænsen lå her. Alle varer blev fortoldet her.

I bunden af fjorden ligger havnen som kan føres tilbage til 1843. Koldinghus, Jyllands sidste kongeborg rejser sig op over terrænet. 

Helt ned til vandet  ligger et af de smukkeste bygningsværker i Danmark, nemlig Kolding Fjord. Det startede som julemærke sanatorium 1.august 1911. Det blev opført for overskuddet af julemærket som så dagens lys i 1904 og kostede 2 ører.

Byggeriet er enormt pompøst og blev som så mange af nutidens byggerier et alt for dyrt byggeri som var ved at tage pusten fra bygherren. 

Fra 1960 til 1988 overgik Kolding Fjord til åndsvageforsorgen indtil det blev indrettet til et nu velfungerende Hotel- og Konferencecenter.

Sygeplejeboligerne i tilknytning til sanatoriet blev i folkemunde kaldt ”hammerværket”.

På vej ind igennem fjorden kan man også se kunstmuseet Trapholt - af nogle kaldet ”det jyske Loisiana”. Museet indeholder et møbelmuseum med nutidig dansk møbeldesign samt kunsthåndværk.

 

Fjordsejlads i tiderne

Der har været fjordsejlads fra Kolding til Christiansminde (efter Bjert) derfra til Løverodde. På udvalgte dage sejlede de endvidere til Kongebrogården samt andre broer.

Ved broen i Elvighøj lå der en restauration som nedbrændte i 1920'erne. Ruten var udflugtsmål for Koldingensere uden bil. I bugten har Kolding Motorbådsklub fået lov at anlægge en bro på stumperne af det gamle færgeleje. 

I fjorden havde ”Hasle klinker ”færgen Helene - et gammelt amerikansk landgangsfartøj - som sejlede ruten Kolding-Åbenrå-Bornholm helt frem til starten af det ny århundrede.

En del kreaturer afgik også fra Danmarks største marked for kreaturer med Clausen både til hele verden.

Under 2.verdenskrig byggede tyskerne i Kolding Nordhavn en motortorpedobro som dog aldrig kom i brug, ”Tyskerbroen” blev det første trin til den nuværende nordlige lystbådehavn.

 

Andre Søkortsfortællinger

i sejleruniverset Lillebælt
Copyright 2024 © Havneguide.dk